منتدى حكاوى بنات

السلامـ عليكمـ ورحمه الله وبركاته

نورتى يا غالية ندعوكى لتكونى اخت بيننا
وإذا أنتٍ مسجلة معانا فالمنتدى يشتاق لكى
ونتمنى منكى الاطلاع على القوانين هنآآ
+ إذا كان يظهر لكى أى اعلانات نرجوا الدخول هنآآآ
منتظرينكـ...
ملحوظة هامة جدا: طريقة التسجيل لكل الزوار بطريقة صحيحة

تحيات ادارة منتدى حكاوى بنآآآت

منتدى حكاوى بنات

منتدى للنساء فقط ويمنع تسجيل الرجال تعالى اشتركى معانا

الرئيسيةحكاوى بناتأقرى القرأن معآنآآس .و .جبحـثأشتركى معآنآدخولالتسجيل
شريط الاهدآآاءاأآت: الى كل من تريد وضع اهداآآء يمكنها وضعه فى قسم الاقساآآمـ العاآآمة-إهدآآآءآآآتـ
اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ (الآية رقم 255 من سورة البقرة)

شاطر | 

معنديش ثقة فى نفسى!!!

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوع
El BaNoTa RuAh
Admin
Admin

انثى
موديكـ إيه آلنهاردة؟ : ما فينى شئ
دعائك :

مُساهمةموضوع: معنديش ثقة فى نفسى!!!   السبت سبتمبر 24, 2016 2:17 am#1

السلام عليكم 
بسم الله 
انهاردة هدردش معاكوا فى حاجة مهمه جداً وهى "انا معنديش ثقه فى نفسى" الجملة بسمعها كتير من بنااات طلعت عيونى

استنى هناااا شوية ازاى معندكيش ثقة فى نفسك ؟؟ ماذا

دى الثقة دى هى بناء شخصية الانسان اهئ اهئ ااااااا  هى الى بتخلى ليكى قيمة فى المجتمع الى بتعيشى فيه

يعنى ليه شايفة نفسك وحشة ومش جميلة زى باقى البنات دور عليها  عشان انتٍ عايزة تشوفى كده بس وانا مالى  

تعرفى ان شخصيتك بتحدد الى ادامك هيتعامل معاكى ازاى يعنى لو شايفة نفسك وحشة هيشوفك كده برضوا أيواً  هيشوفك كده

طيب ازاى يعنى اولاً أفتكرى دائماً ان ربنا مش بيخلق حاجة وحشة ان التفاوت فى الجمال موجود فى الدنيا كلهااا عشان ده حال الدنيا
انتٍ حبى نفسك وحسى بجمالك بس مش معنى كده انك تحطى مكياج الى بيبينك وحشة حتى لو كنتى حلوة والله العظيم عفريتة  ليه بقى عشان انتٍ شكلك كده حلو من غير حاجة

افتكرى ان الجمال جمال الروح ولو كان الجسم اهم والشكل مكانش ادفن تحت التراب و الدود كله و الروح طلعت عن ربنا فوق
حبى نفسك حبى نفسك حبى نفسك حبى نفسك نظارة وقلب حبنا 
يعنى اقوم ابوسها يعنى ولا ايه مش فاهمه بضحك فى الخباثة 
ومتبوسيهاش ليه يعنى دا انتٍ بتبوسى احسن واحدة  بلونة
فى ناس بتخاف تقف ادام المرايا عشان انا شكلى وحش
مفيش حاجة اسمها كده دى خلقة ربنا اقفى ادام المرايا بصى لنفسك وعكسيها اه والله عاكسيها يامزة ايه الجمال ده دا انا عسل مكياج بقى وروج 
وانتس خارجة البسى واتشيكى فى حدود دينك برضوا مش عشان نثبت اننا حلوين نقع فى النااار تؤتؤ 

من لا يُحِبُّ نفسه، لا يستطيع أن يُحِب الآخرين

اما بقى الخوف من شئ معين من الاجتماعيات او المناسبات عااااااااا

طب ليه مفيش حاجة اسمها خوف اه والله دى حاجة انتٍ بتقنعى نفسك بها والعقل اللاواعى بعد كده خلاص بيحاول يتجنبها لاكن لو انتٍ اتجرأتى كده وعملتيهااا عمرك ابداً مهترجعى تخافى منهااا عارفة ليه لانك خلاص كسرى حاجز الخوف ده 100%100

واهم حاجة متحرقيش نفسك عشان الناس التانية يعنى متسمعيش كلام حد ده وحش عليكى ده حلو ده مش عارفة يه ملكيش دعوة طالما انتٍ لابسه شئ الده او جيباه عن اقتناع خلاص اى حد يقولك حاجة قولى لى لا انا شيفاه كويس  أيواً  بس فى ساعات حاجات بتكونى عايزة تاخدى رأى حد خدى رأى مامتك او قربتك حد يكون عايز مصلحتك فعلاً مش بيقول كده عشان غيران زى بعض الاصحاب بعض هه بضحك فى الخباثة 
متحوليش بقى تغيرى العالم وتخليه يمشى على مزاجك لا غيرى الوجه السلبى الى فيكى هتلاقى الدنيا ببتغير والايجابى سيبيه يعنى غير الانطوائية بس سيبى الحياء والاخلاق غيرى وحبى نفسك بس سيبى اللبس المحترم وهكذا تسبيل

متتوقعيش ان حد يديكى كتير عشان هتتخدعى انتٍ استنى من نسفك وبس ومتستنيش حاجة من حد اصنعى انتٍ كل شئ عشان على الاقل محدش يجى يقولك انا ليا الفضل عليكى مش موافق

طورى نفسك للاحسن كل يوم اكسرى حاجز حاجة  هتلاقى نفسك بتبنى ثقتك بنفسك واحدة واحد وابتداءت ترجع ليكى تانى
اهم شئ تواصلك مع ربك بيمنحك قوة و شخصية و ثقة فظيعه جداً وملكيش دعوة بكلام الناس الى يقولك ياشيخة والكلام ده انتٍ فى نظر ربنا جوهرة بطنطط من الفرحه

اما بقى اعتبرى كلام الناس مكالمة لم يتم الرد عليهاآآ 100%100

لو كان كل واحد من العلماء سمع كلام الناس و كلامهم الفاشل الى ولا وداهم ولا جابهم ولا رسام زى دافينشى كده لو كان سمع كلام الناس الى قالت له رسم ايه روح شوف حاجة مفيدة مكنتش لوحة اتباعت دلوقتى بملايين 100%100

اخيراً بقى انصحك تسمعى محاضرات تنمية بشرية وهنزل لكم على المنتدى هنااا

وكتب كماان عن الثقة فى النفس تمااااااااام 

الموضوع مجهود شخصى والمنقول مكتوب عليه ولا احلل نقله بدون ذكر المصدر وهو رابط المنتدى

فى امان الله

التوقيع

أهلاً بكل البنات فى المنتدى حكاوى بنات 
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
أى اقتراح او شكوى فى القسمـ الشكاوى والاقتراح

وبخصوص الأعلانات الى بتظهر للبنات حلها [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] هديه لك
أى مضايقة من اى شئ راسلونى تمام يافندم

انا دائماً فى الخدمة لنرتقى بالمنتدى I Love You
عنيا بتحبك
بطنطط من الفرحه
تلفونى ائه ائه
فى امان الله

تهنئه

معنديش ثقة فى نفسى!!!
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

خدمات الموضوع
 KonuEtiketleri كلمات دليليه
معنديش ثقة فى نفسى!!! , معنديش ثقة فى نفسى!!! , معنديش ثقة فى نفسى!!! ,معنديش ثقة فى نفسى!!! ,معنديش ثقة فى نفسى!!! , معنديش ثقة فى نفسى!!!
 KonuLinki رابط الموضوع
 Konu BBCode BBCode
 KonuHTML Kodu HTMLcode
إذا وجدت وصلات لاتعمل في الموضوع او أن الموضوع [ معنديش ثقة فى نفسى!!! ] مخالف ,, من فضلك راسل الإدارة من هنا